Tuesday, August 19, 2014

Apa Beza GLA Complex dan EPO?

Assalamualaikum wbt

Saya pasti ramai yang tertanya-tanya perbezaan GLA Complex dan Evening Primrose Oil (EPO). Kedua-duanya merupakan suplemen kesihatan wanita dan boleh digunakan sejak dari remaja hinggalah wanita yang telah menopause. Pendek kata, ia sesuai diamalkan bermula dari zaman anak dara hinggalah berumahtangga.

Ayuh saya kongsikan perbezaan kedua-dua suplemen ini melalui pemahaman, diskusi & pembacaan saya di internet. Semoga bermanfaat.

GLA Complex SHAKLEE




GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E. Info lanjut mengenai GLA boleh baca di sini.  GLA Complex membantu perbetulkan masalah kitaran haid yang abnormal, legakan  simptom PMS, sakit kepala dan untuk mereka yang menghadapi sindrom menopause.


Bunga Borage

Antara fungsi lain GLA Complex ialah:-
  • Membantu mengawal keseimbangan hormon badan.
  • Membantu meningkatkan kesuburan
  • Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
  • Membantu dalam menangani menopus
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
  • Membantu menangai ekzema
  • Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
  • Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • Menguatkan imuniti tubuh
  • Memperlahankan proses penuaan
  • Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • Mengawal kolesterol
  • Untuk fungsi saraf
Ok, dah jelas apa itu GLA dan fungsi-fungsinya. Bagaimana pula cara EPO dihasilkan? Jom baca fakta berikutnya. :)

Evening Primrose Oil (EPO)

Bunga Evening Primrose

Evening primrose (atau dalam bahasa Latinnya Oenothera biennis) merupakan tumbuhan yang unik serta menarik yang juga dikenali sebagai ‘evening star’. Tumbuhan ini terdapat di kawasan iklim sederhana di Amerika Utara dan Eropah serta di tempat-tempat lain di seluruh dunia yang mempunyai iklim yang sama. Evening primrose oil (EPO) dihasilkan daripada biji benih tumbuhan yang unik ini.
 

EPO lazimnya digunakan dalam pemakanan tambahan dan kosmetik. Bahan aktif yang terdapat dalam evening primrose oil adalah asid lemak omega-6, asid gamma-linolenik dan asid linoleik (asid lemak perlu). Asid lemak perlu adalah penting dalam badan bagi tujuan tumbesaran dan perkembangan.



Apa Beza GLA Complex & EPO?

Asid Gamma Linolenik (GLA) yang terkandung di dalam setiap kapsul GLA Complex dihasilkan daripada bunga borage. Minyak borage  mengandungi 25% lebih kandungan GLA berbanding hanya 10% di dalam EPO. Boleh rujuk link di bawah untuk fakta selanjutnya.





Struktur GLA

Kelikatan GLA yang lebih tinggi terbukti lebih baik untuk membantu dalam beberapa masalah kesihatan seperti PMS, dan arthritis. GLA Shaklee 3 kali lebih dari segi bioavailabiliti membuatkan ia 3 kali lebih berkesan dari EPO.

Apa yang lebih menarik, GLA Complex Shaklee turut mengandungi Vitamin E (Vitamin cinta) dan minyak biji bunga matahari yang kaya dengan asid lemak Omega-6. Daun borage juga dikatakan galactogogue yang bagus (dalam GLA Complex Shaklee bukan daun, tapi biji bunga borage).Borage oil juga digunakan pada akhir kehamilan untuk mematangkan serviks.

Kenapa Vitamin E dikenali sebagai VITAMIN CINTA? Ini adalah kerana Vitamin E memainkan peranan yang penting untuk kesihatan seksual kerana dapat membantu menghasilkan hormon seks serta merangsang libido. Ada juga sesetengah wanita yang menjadikan Vitamin E sebagai 'pelincir' ketika melakukan hubungan seksual.


  Lebih info Vitamin E: ***** KLIK LINK INI*******



Berdasarkan fakta-fakta, ia jelas menunjukkan setiap wanita perlu memiliki GLA Complex bagi mendapatkan kesihatan optimum. Namun, ia tidak terhad untuk wanita sahaja. Kaum adam juga boleh mengamalkan GLA bertujuan mengelakkan kelesuan, mengawal hormon testosteron badan , kurangkan risiko serangan jantung serta membantu masalah kencing tak lawas.

Berminat? 
Nak tahu lebih lanjut tentang produk-produk Shaklee? 

Jangan buang, ayuh hubungi saya sekarang! Dapatkan GLA Complex dengan harga promosi. HANYA SEPANJANG BULAN OGOS. Jangan lepaskan peluang ya :)

Credit: Sumber , Sumber 2


FAST ACTION FAST RESULT


HUBUNGI SAYA:-

Shaklee Independent Distributor
Wan Norulhazrina Wan Hassan (ID 923060)
PM/Whatsapp/Sms: 0199138783
http://facebook.com/Ummuhafieystopcenter
wan_ryna84@yahoo.com
 ----------------------------------------------------------------------------------

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik