Wednesday, October 15, 2014

Pendarahan di awal kehamilan??

Assalamualaikum wbt

Majoriti wanita mengalami pendarahan di awal kehamilan. Malah, ada yang keliru samada itu haid atau sebaliknya.

Terdapat perbezaan di antara darah haid dan pendarahan sewaktu awal kehamilan. Pendarahan sewaktu haid adalah lebih banyak berbanding pendarahan akibat hamil. Ia juga dikenali sebagai proses implantasi.

Pendarahan implantasi selalunya tidak sebanyak darah haid dan kebanyakkannya berwarna coklat atau merah jambu. Ia berlaku apabila telur yang sudahpun bersenyawa dengan sperma bergerak kerahim dan cuba membenamkan dirinya kedalam dinding rahim. Proses inilah yang dinamakan implantasi. 




Pendarahan berlaku semasa proses implantasi ini. Yang membezakannya dengan darah haid ialah jumlah darah yang keluar adalah sedikit dan terhad pada 1-3 hari sahaja.

Bila pula waktu berlakunya implantasi ini?? Biasanya ia terjadi pada hari  5-12 selepas ovulasi, iaitu masa yang sepatutnya datang haid.

Jadi, kepada kawan-kawan yang keliru dengan darah hais yang sedikit, bolehlah check. Manalah tahu kot-kot ada berita gumbira kan?? Hehe. Saya bercerita pun atas dasar pengalaman sendiri. Awalnya ingat datang haid biasa, tapi 2 hari macam singkat sangat masanya.

Dari segi perubahan, tiada rasa mual atau tak sedap badan. Cuma buat carian di Google, jumpa info tentang implantasi ini. Terus saya buat self UPT (urine pregnancy test). Alhamdulillah, positive.

Sekarang maklumat dihujung jari aje. Tinggal kita nak korek ilmu/info atau tak. Kalau nakkan kepastian, seeloknya buat UPT di klinik-klinik berhampiran. Lebih jelas dan tepat gitu. Hehe..

Info penuh pendarahan di awal kehamilan di pautan berikut:-


====================================================

Sekiranya anda nak dapatkan vitamin untuk ibu hamil, boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut. Shaklee menyediakan rangkaian vitamin yang membantu anda mengharungi detik-detik kehamilan dengan penuh bertenaga dan ceria. Pasti takkan ada letih lesu dan masalah-masalah seperti loya & morning sickness yang melampau.



  INFO VITAMIN HAMIL ---->KLIK SINI



HUBUNGI SAYA:-
 
 

Shaklee Independent Distributor
Wan Norulhazrina Wan Hassan (ID 923060)
Whatsapp/Sms: 0199138783
http://facebook.com/Ummuhafieystopcenter
rynahakimi@gmail.com
Instagram: RynaHakimi
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik