Monday, January 20, 2014

HB Rendah Sewaktu Hamil. Seriuskah?

 Assalamualaikum wbt..

Teringat kenangan lalu semasa hamilkan Hafiey. pantas sungguh masa berlalu. Dan yang paling tak dapat dilupakan, terpaksa menjalani emergency cesarean kerana 'fetal distress'.. Huhu. kalau cerita tentang kehamilan lalu tak muat satu entry ini. Hihi. Segalanya dah pun tercatat dalam diary pertama kesayanganku. Semuanya diabadikan DI SINI. :) 


Adatlah, bila hamil segala-galanya kita inginkan kehamilan yang selesa, tak bermasalah dan tidak merumitkan. kalau boleh nak sticker putih aje kat buku merah tu kan. Hihi. Tapi apakan daya, soal kesihatan ini kita tak boleh nak duga. Tak semestinya jika kita sihat sebelum hamil, kita tak dilanda masalah seperti kencing manis dan tekanan darah tinggi sewaktu hamil (sayalah tu..kikiki).. 

Ada pula yang mengalami masalah HB rendah sewaktu hamil. Alhamdulillah, HB saya sangat cantik sepanjang hamil. Paling rendah 12. Paling tinggi 14. 

Bagaimana pula nak mengatasi masalah HB rendah ini? Atas permintaan seorang customer yang sedang tercari-cari set kehamilan yang sesuai untuk masalah HB beliau, saya kongsikan artikel ini. semoga bermanfaat buat Puan Ika yang kini hamil 6 bulan anak sulungnya.

---------------------------------------------------------- 

HB Rendah Merbahaya Kepada Ibu Hamil? 


Sumber: http://www.mamaworld-collections.com

Pakar Obstetrik dan Ginekologi Hospital Pantai Kuala Lumpur, Dr Premitha Damodaran, berkata ramai masih tidak tahu masalah kekurangan zat besi yang serius adalah merbahaya dan ia boleh menyebabkan masalah kesihatan serius bukan saja kepada ibu, tetapi turut memberi kesan pada bayi yang dikandungnya. 


Beliau berkata, wanita bukan saja perlu mengambil zat besi yang cukup semasa mengandung, tetapi ia juga penting sebelum proses mendapatkan zuriat. Kepentingan zat besi semakin bertambah selepas melahirkan anak dan sepanjang tempoh menyusukan anak. 


“Zat besi adalah komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan untuk memastikan kelangsungan hidup. 


“Oleh itu, wanita yang menghadapi risiko anemia perlu merancang dan menjaga diri ketika hamil serta selepas melahirkan anak dengan mengawasi kandungan darah mereka. 


“Apabila bilangan sel darah merah kurang daripada normal (12 hingga 15mg/dl) wanita menghadapi risiko mengalami jenis anemia yang paling umum iaitu anemia kekurangan zat besi,” katanya. 


Menurutnya, kekurangan zat besi dalam badan berpunca daripada diet yang tidak cukup zat besi, penyerapan rendah oleh badan, kesan sampingan ubat tertentu, keadaan genetik, kehilangan darah teruk dan kehamilan. 


Wanita hamil memerlukan zat besi tambahan untuk menghasilkan lebih banyak darah bagi menyokong keperluan khasiat pemakanan diri sendiri dan juga tumbesaran bayi mereka. 

Penyebab HB Rendah
  • Kurang nutrisi contohnya zat besi, asid folik dan vitamin B12.
  • Masalah buah pinggang
  • Kehilangan darah mungkin dari pembedahan 


HB Rendah Dan Kehamilan  
Ibu yang hamil memerlukan 50% lebih zat besi daripada biasa. Jadi ibu-ibu jangan skip vitamin yang dibekalkan oleh doktor anda ye. 



Tanda-Tanda HB Rendah

  • Pening
  • Rasa letih dan tidak bermaya
  • Sakit kepala
  • Pucat
  • Nafas yang pendek, termengah-mengah
  • Tidak boleh memberi tumpuan


Risiko Dan Kesan HB Rendah 
  • Keguguran
  • Kelahiran bayi pra matang
  • Bayi kecil
  • Koma
  • Meningkatkan kebarangkalian ibu meninggal dunia 

Cara untuk stabilkan HB 

Sumber zat besi boleh didapati daripada daging lembu, ikan, sayuran kangkung, bayam, dan jagung. Ia boleh juga didapati daripada buah prune, apricot dan juga makanan jenis kekacang serta bijirin. 

Kebarangkalian untuk tidak mendapat secukupnya kandungan zat besi adalah sangat tinggi kerana kebiasaannya amat sukar untuk kita memenuhi piramid makanan. 

Oleh itu, pengambilan Vitamin tambahan yang mengandungi iron dapat membantu bagi mengelakkan ketidakstabilan HB ketika hamil.

---------------------------------------------

Sepanjang kehamilan lalu, saya tak selalu sangat ambil pil zat besi yang dibekalkan oleh klinik kerana bacaan HB dah ok dan hanya perlu diambil sekali sehari. Waktu ingat saya makanlah.. Heheh

Dengan Shaklee, masalah ini boleh diatasi dengan mengambil Vita-lea iaitu Multivitamin terbaik dengan zat besi. Ia membantu dalam pembentukkan sel sel darah merah.Jika ibu ibu mengambil vita-lea ini, tak perlu la mengambil OBIMIN lagi.



Saya juga syorkan ibu hamil untuk mengambil complete set untuk penjagaan kesihatan diri ibu dan bayi sepanjang kehamilan. Antara rangkaian produk yang termasuk dalam set ini adalah seperti ESP, B-Complex, Vit C, Omega Guard, Oste Matrix dan Vita Lea.



1) Untuk ibu hamil trimester 1 (0-14 minggu)

1. Vita-Lea Multivitamin yang terbaik dengan zat besi. Ia membantu dalam pembentukkan sel sel darah merah. Jika ibu ibu mengambil vita-lea ini, tak perlu la mengambil OBIMIN lagi

2. B-Complex - Mengandungi sebanyak 8 kumpulan vitamin B termasuk lah asid folic. Asid folic dan B12 membantu pembentukkan sel sel darah merah di dalam badan . Jumlah asid folic yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400mcg.

3. Vitamin C - Membantu meningkatkan sistem pertahanan badan, berperanan dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat. Ia juga membantu dalam penghadaman zat disamping Vitamin C untuk meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh.

4. Ostematrix / Kalsium - Ibu mengandung memerlukan 1000-1300mg kalsium sehari. Ini adalah bertujuan untuk menguatkan dan pembentukkan tulang dan gigi bayi yang sihat.Pengambilan kalsium jugak boleh membantu mengurangkan sakit pinggang, sakit belakang, kebas kebas.




 2) Untuk ibu hamil trimester 2 (14-28 minggu) dan trimester 3 (28-42 minggu)

Ibu-ibu boleh mengamalkan ke empat-empat produk di atas dan dengan tambahan suplemen berikut:-

1.Omega Guard
Makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan omega guard mengandungi 1000mg asid lemak omega 3 yang termasuk didalamnya adalah DHA dan EPA yang mana ia boleh menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata.


2. ESP @ Energizing Soy Protein

Sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel sel tisu, hormon dan enzim didalam tubuh. Baik untuk wanita yang mengandung dan penyusuan anak. Ia juga penting untuk pembentukkan kuku, rambut dan kulit.Esp ini juga boleh memberi tenaga kepada ibu ibu hamil yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Dalam masa yang sama ESP boleh memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.

Credit: http://makbunge.blogspot.com
---------------------------------------

Sekiranya terdapat pertanyaan dan kemusykilan tentang produk-produk Shaklee, anda bolehlah hubungi saya untuk konsultasi PERCUMA. Semoga perkongsian ini bermanfaat dan dapat membantu ibu-ibu mendapatkan vitamin terbaik untuk kesihatan sepanjang kehamilan.

Sesungguhnya tiada yang lebih diidamkan oleh seorang ibu, melainkan hanya untuk melahirkan anak yang sihat dan comel. Semoga detik kehamilan anda semua menjadi momen yang paling indah untuk disemat di dalam memori  \(^.^)/


Hubungi saya:-
Wan Norulhazrina Wan Hassan (ID 923060)
PM/Whatsapp/Sms: 0199138783
Http://facebook.com/Ummuhafieystopcenter
wan_ryna84@yahoo.com

------------------------------------------------------------------
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik