Pengalaman ketika hamil memang banyak cerita suka dan dukanya. Antara sakit popular yang dialami oleh ibu hamil terutama di akhir kehamilan adalah sakit pinggang.

Apabila sudah duduk atau berbaring, sukar bagi ibu hendak bangun kerana rasa sakit di bahagian pinggang. Antara faktor yang menyebabkan ibu mengalami sakit pinggang adalah: 
1.    Meningkatnya hormon selama kehamilan membuat sendi anda tidak stabil sehingga kawasasn pelvik mengembang mengikut tumbesaran bayi.

2.    Kenaikan berat badan mencapai 11-15 kilogram sepanjang kehamilan yang biasanya rasa sakitnya menjalar hingga sekeliling perut.

3.    Perubahan bentuk badan ketika mengandung yang semakin membesar sehingga mengubah kestabilan diri anda.

Pencegahan Awal

Sebelum rasa sakit pada pinggang akan mengganggu keselesaan sepanjang kehamilan, anda perlu mengambil langkah pencegahan awal. Berikut beberapa tip mencegah rasa sakit pada pinggang ketika hamil:
* Sebaik disahkan mengandung, tukar kasut anda. Pakai kasut tanpa tumit yang direka khas untuk ibu mengandung. Ia dapat mengurangkan masalah ketegangan pada tulang.

* Elakkan daripada duduk dengan posisi yang sama dalam waktu yang lama.

* Tidurlah dalam posisi mengiring dengan bantal di antara kedua kaki anda jika sakit pinggang juga dirasakan ketika tidur.

* Pada trimester kedua anda boleh meletakkan bantal di bawah perut. Ini akan membuat anda berasa lebih selesa.

* Gunakan tali pinggang khusus ibu hamil yang membantu menyokong perut  dan mengurangkan rasa sakit pada pinggang.

* Jika rasa tegang atau kram menyerang otot anda, gunakan ais batu atau atau air hangat yang di masukan dalam kantung kompres untuk menuam pinggang otot anda setidaknya selama 10 hingga 15 minit.

* Biasakan berjalan kaki paling tidak 20-30 minit setiap hari.

* Perhatikan postur tubuh anda, jangan terlalu membongkok atau tegak.

* Hindari mengangkat benda berat atau menggendong anak

---------------------------------------------------------

American Institute for Preventive Medicine telah membuat kajian ibu hamil perlu mendapatkan kalsium, magnesium dan air yang cukup bagi mengatasi masalah sakit pinggang ketika hamil. Kalsium dan magnesium sangat penting kerana boleh membantu memelihara saraf normal, yang mana saraf inilah yang akan mengawal pengecutan otot-otot tubuh kita. Kalsium juga penting untuk proses kelahiran yang memerlukan otot-otot badan bekerja keras terutama semasa kontraksi nanti.

Sumber kalsium terdiri daripada pelbagai jenis makanan seperti sayur-sayuran hijau, produk tenusu, buah-buahan, makanan laut, kekacang, bijiran dan soya. Namun tahukah anda ibu hamil memerlukan 1150mg kalsium dalam diet harian? Kekurangan kalsium boleh menyebabkan risiko sakit-sakit badan sepanjang kehamilan, gigi rapuh dan kejadian kejang-kejang otot.


Malangnya, tak semua ibu hamil mengambil keperluan kalsium dan magnesium secukupnya semasa hamil. Ada juga ibu yang alah kepada susu lembu. Jangankan nak minum susu, sumber kalsium alternatif seperti yoghurt dan keju juga menyebabkan mual dan loya kepada sesetengah ibu.

Jadi, bagaimana untuk mengatasi masalah ini? Jangan risau, dengan Shaklee anda akan mendapat manfaat kalsium dan magnesium dengan pengambilan 4 kaplet OsteMatrix sehari (1000mg). 

Lebih info OsteMatrix di link berikut:-




Untuk pertanyaan lanjut tentang produk/suplemen hebat dari Shaklee ini, bolehlah menghubungi saya untuk KONSULTASI PERCUMA. Saya berani jamin ini adalah produk kesihatan TERBAIK dan SELAMAT untuk diambil oleh ibu-ibu hamil.

Selain itu, ianya 100% semulajadi dan berkesan (tanpa kesan sampingan). Silalah gunakan tanpa ragu-ragu mahupun was-was. :)


Wan Norulhazrina Wan Hassan (ID 923060)
PM/Whatsapp/Sms: 0199138783
Http://facebook.com/Ummuhafieystopcenter
wan_ryna84@yahoo.com
------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.