Thursday, February 20, 2014

Tips tingkatkan berat badan

Assalamualaikum wbt

Semalam lepas balik kerja encik suami beritahu yang sahabat satu ofis beliau sedang mencari product untuk weight gain. Nak hadiahkan kepada isteri katanya. Encik suami kata, diorang baru saja kahwin. So sang suami nak isterinya sedikit berisi gitu. Haaa.. sape kata kurus itu cantik?? Hahaha.. Tak semestinya cantik di mata kita, cantik juga pada pandangan orang lain kan.

Di sini saya kongsikan tips untuk naikkan berat badan. Manalah tahu kot-kot ada di antara sahabat-sahabat saya sedang tercari-cari info ini kan. Gemuk atau kurus, tak kisahlah janji sihat ye tak? hihi. 
Hope menjadi panduan berguna buat semua


 -----------------------------------------------------------------------
PETUA & TIPS NAIKKAN BERAT BADAN





1. Penting untuk mengambil banyak makanan yang tinggi kalori, protien dan garam galian. 

Caranya:
  • Gantikan nasi dengan roti.Roti mempunyai kalori lebih besar berbanding nasi atau boleh mengambil nasi dan sejam kemudian roti
2. Jangan tinggalkan waktu makan dan seelok-eloknya makan tiga hidangan utama bersama dua atau tiga hidangan snek sehari

Caranya:
  • Pilih snek yang tidak mengandungi bahan kimia dan pengawet berlebihan.digalakkan mengambil snek seperti sandwich,kekacang,biskut,minuman bersusu,jus,keju,buah-buahan kering dan kentang lenyek.
3. Makan secara kerap.jika tidak mempunyai selera makan,boleh makan lima atau enam hidangan kecil sehari

Caranya:
  • Ambil hidangan yang sihat.amalan mengambil makanan ringan bukan sahaja menambah lemak yang tidak sihat,tetapi melambatkan proses metabolisme tubuh.

4. Pada waktu pagi,ambil makanan yang mempunyai sumber karbohidrat dan protien tinggi

Caranya:
  • Minum satu gelas susu pada setiap hari,roti atau telur separuh masak.hindari makanan yang mengandungi banyak lemak
5.Melakukan senaman secara teratur

Caranya:
  • Lakukan senaman senaman bina badan,angkat berat dan tekan tubi untuk membina otot badan 30 minit setiap tiga atau empat kali seminggu.pastikan yang bertambah adalah otot bukan lemak ketika proses menambah berat badan
6. Selepas selesai senaman,boleh gantikan tenaga yang keluar dengan mengambil makanan yang berkalori tinggi

Caranya:
  • Ambil makanan yang mempunyai sumber protien dan karbohidrat.ini untuk mengantikan kandungan gula dalam badan yang telah dikeluarkan sewaktu melakukan senaman.

7.Mengamalkan pemakanan mengikut panduan piramid pemakanan Malaysia

Caranya:
  • Lebihkan pengambilan hidangan bagi setiap kumpulan makanan kecuali gula,minyak dan lemak dalam makanan

8. Sokongan makanan tambahan

Caranya:
  • Pengambilan suplemen untuk melengkapkan nutrisi dalam badan seperti multivitamin, B-Complex, Vitamin C dan sebagainya.

 ------------------------------------------------------------------------

Anda bolehlah cuba tips2 yang saya share di atas. Manalah tahu menjadi kan. Okay untuk item yang No.8 tu saya huraikan sedikit. Pengambilan suplemen boleh membantu meningkatkan selera makan, sekaligus meningkatkan berat badan. Untuk customer yang nak naikkan berat, saya biasanya suggest 3 vitamin Shaklee iaitu MealShakes, Vita-Lea dan B-Complex.




Bagaimana cara makan vitamin ini? 

  • Mealshakes
  1. Ambil selepas breakfast. Nak bancuh dengan Milo, Horlicks pun boleh. Dengan syarat jangan bancuh guna air panas nanti nutrien hilang sebab Protein musnah pada suhu tinggi. Kalau saya, saya suka shake macam tu saja. Tambah susu kotak sejuk lagi yummilicious!!
  2. Waktu makan petang, bancuh segelas MealShakes. Menu petang yang disarankan ialah roti, lempeng, kuih-muih dan sebagainya.
 
  • Vita-Lea & B-Complex
  1. Ambil satu tablet Vita-Lea & B-Complex selepas makan tengahari. Pastikan menu lunch anda bernutrisi dan berprotein tinggi agar badan mendapat zat secukupnya.
  2. Selepas makan malam, makan satu tablet Vita-Lea sahaja. Kemudian, dapatkan tidur yang secukupnya kerana tidur yang cukup membantu melancarkan metabolisme tubuh.
Semoga perkongsian ini bermanfaat buat rakan-rakan semua. Jika ada sebarang pertanyaan, feel free to ask me. Jangan malu segan tau :)

Wan Norulhazrina Wan Hassan (ID 923060)
PM/Whatsapp/Sms: 0199138783
Http://facebook.com/Ummuhafieystopcenter
wan_ryna84@yahoo.com

------------------------------------------------------------------

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik