Thursday, August 1, 2013

Set Sakit Lutut Dan Sakit Sendi

Assalamualaikum wbt.

Wahhh..Dah masuk bulan Ogos la kita ye? Macam-macam peristiwa yang bakal kita sambut bulan no. Aidilfitri lagi 7 hari, 31 Ogos nanti sambut Hari Kemerdekaan pula. Meriah la Ogos kali ni. Hehe..

Bulan baru, azam baru dan usaha perlu ditambah-baik. Tak boleh lagi termenung dan 'stagnant' je. Lama-lama momentum lari. Ehe.. Peringatan untuk diri sendiri :)

Nak inform kawan-kawan, bulan ni ada promosi produk Advanced Joint & Health Tablet. Beli enam percuma satu. Retail Price untuk sebotol AJHT ni ialah RM124. Berbaloi-baloi dapat FREE 1 botol tu kan. Tapi kalau beli dari saya, pastinya harga istimewa menanti. Diskaun HEBAT menanti ;)

Ok, sebelum tu kena tahu dulu definisi sakit sendi atau osteoarthritis ni. Jom baca artikel yang ditulis oleh Dr. Anwar Arshad, Pakar Urat, Sendi, & Sakit Kronik
 




Apakah itu Osteoartritis?

Proses osteoartritis bermula dengan penghausan tulang rawan pada sendi. Tulang rawan berfungsi sebagai kusyen di antara sendi yang membolehkan sendi bergerak lancar. Ia adalah tisu yang tegap, berfungsi untuk menyerap kesan hentakan semasa bergerak dan bersenam.

Apabila tulang rawan menjadi haus dan nipis, ruang antara sendi menjadi sempit. Ini mengakibatkan hujung tulang bergesel di antara satu sama lain. Geselan tulang ini akan menyebabkan sendi menjadi sakit pembentukan tulang baru di hujung tulang menghasilkan pembengkakan sendi.
 
Mereka yang telah berumur dan mempunyai berat badan yang berlebihan didapati lebih mudah mendapat OA. Kaum wanita berkecenderungan mendapat OA lebih awal dan lebih teruk daripada kaum lelaki, dan di dalam sesetengah kes, OA mungkin menjejaskan seluruh keluarga.


Sendi-Sendi Yang Terlibat
  • Sendi-sendi jari. - Mengakibatkan bonjolan di sendi-sendi hujung jari. Ia lebih kerap di kalangan kaum wanita yang mempunyai penyakit yang sama di kalangan ahli keluarga.
  • Tulang belakang.
  • Sendi-sendi yang terlibat dalam menampung berat badan seperti sendi pinggul, lutut dan kaki.
  •  
Faktor Faktor Risiko Osteoartritis
  • Penuaan. - Osteoartritis jarang berlaku di bawah umur 40an. Penyakit ini lebih kerap di kalangan wanita yang berumur 50 tahun ke atas.
  • Obesiti (kegemukan).
  • Penyakit radang sendi yang lain seperti rheumatoid arthritis dan jangkitan kuman.
  • Kecederaan sendi.
  •  
Tanda-Tanda Osteoartritis
  • Sakit pada sendi apabila digunakan atau digerakkan.
  • Ketidakstabilan pada sendi.
  • Pergerakan dan penggunaan sendi yang terhad.
  • Bengkak sendi.
  • Sendi berbunyi apabila digerakkan.
 Jadi, bagaimana caranya untuk mengatasi MASALAH INI?

 MUDAH SAHAJA CARANYA DENGAN SHAKLEE :)

           

Amalkan 3 kaedah utama ini:-

Kaedah 1 : Mengekalkan tulang rawan yang sihat 

Advanced Joint Health Tablet memberikan manfaat kepad sendi dalam tiga(3) cara :

(i) menyokong keselesaan sendi
(ii) memelihara tisu penyambung yang sihat
(iii) meningkatkan kesan kusyen 

Kaedah 2 : Mengurangkan inflamasi

Omega Guard Shaklee adalah omega3 yang melambatkan degradasi tulang rawan. ia boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi. Jadi ia boleh membantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi. Omega3 juga bertindak sebagai pelincir. Ia membantu kita untuk bergerak dengan lebih bebas. Kajian terkini menunjukkan pengambilan asid lemak omega 3 bersama glukosamina dapat meningkatkan kesihatan sendi daripada mengambil glukosamina sahaja.

Kaedah 3 : Mengekalkan sel tulang yang sihat
Ostematrix yakni sumber Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen. Magnesium pula diperlukan untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi. Ramai orang mengambil terlalu banyak kalsium tetapi tidak cukup magnesium. Kajian menunjukkan pengambilan kalsium berlebihan bukan sahaja membantu menguatkan tulang temulang tEtapi juga membantu mengurangkan gejala osteoarthritis.



______________________________________________

Tak salah rasanya jika kita lakukan sedikit pelaburan untuk yang tersayang. Besar manfaatnya jika mereka yang kita sayang terhindar daripada penyakit yang memudaratkan. Kesihatan yang baik pastinya melahirkan institusi keluarga yang bahagia.

Mencegah lebih baik daripada merawat. Takkan nak tunggu sakit dulu baru nak berubat kan. Mungkin masa tu dah terlambat. Hm, keraa itulah mulai sekarang saya galakkan ahli keluarga amalkan suplemen semualajdi daripada Shaklee ni untuk mengekalkan gaya hidup aktif dan sihat.

Jika terdapa sebarang masalah atau keraguan, bolehlah hubungi saya untuk konsultasi PERCUMA. 


FAST ACTION FAST RESULT, LET'S GRAB IT NOW :)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik