Friday, July 11, 2014

Petua Atasi Masalah Haid Secara Semulajadi

Assalamualaikum wbt.

Berikut adalah cara atasi haid lambat secara semulajadi yang saya perolehi dari seorang sahabat blogger. Banyak yang boleh dijadikan alternatif kepada rawatan moden. Murah dan juga senang didapat. Namun, ada juga beberapa bahan yang saya sendiri tak pasti seperti gula sawit. pernah dengar tak? Hihi

Paling asas, tidur mesti cukup untuk memastikan badan mendapat rehat secukupnya. Bila badan tak penat, stress dan depresi pun kurang. Semuanya berkait. Hormon yang tak stabil pastinya mengganggu kesuburan wanita. Jadi, pastikan sentiasa tenang dan gembira ye, agar dapat elakkan masalah ketidaksuburan ini.


PETUA ATASI MASALAH HAID SECARA SEMULAJADI 



  • BIJAN & GULA SAWIT 
Pengambilan bijan putih atau hitam yg dihancurkan dan dicampurkan dengan gula akan melancarkan aliran haid dalam masa yg cepat.

  • BETIK
Buah ini dapat melancarkan haid yg tak teratur. Cukuplah dengan makan sebanyak 250g setiap pagi dan sebelum tidur.

  • JINTAN & GULA SAWIT
Didihkan jintan bersama gula sawit dan minum airnya. Kita juga boleh gantikan dengan minyak jintan.

  • SENAMAN & OMEGA 3
Lakukan senaman yg teratur dan diet yg kaya dengan antioksidan dan Omega 3. Tambahkan dengan latihan kardio 3-4 kali seminggu.

  • PERIA
Walaupun pahit, tetapi peria dapat membantu melancarkan haid.

  • TIDUR YANG CUKUP
Pastikan kita mendapat tidur yg cukup setiap hari bagi memastikan keseimbangan hormon dalam badan. (Elak stress bila tidur tak cukup)

  • SALMON 
Makanan mewah ini mengandungi gizi dan membantu meningkatkan kolagen dalam badan apabila diambil secara teratur. Ia juga memberikan kestabilan hormon sehingga kita tak mudah stress dan haid datang tepat pada waktunya.

  • BROKOLI
Kandungan folat dan Vitamin B mampu mencegah depresi. Depresi adalah salah satu faktor kenapa haid lambat.

  • BIJAN 
Kecil tapi besar manfaatnya. Pengambilan bijan boleh membantu ketahanan badan kerana kandungan vitamin E, serat dan asid lemak tak tepu. Namun tidak digalakkan mengambil terlalu banyak kerana ia boleh menyebabkan badan menjadi panas.

  • SUSU SOYA
Selain untuk mencantikkan kulit dan menjaga kesihatan, soya ini baik diminum ketika haid datang. Nutrisi dalam segelas susu soya mampu menjaga kesihatan badan dan sistem reproduksi.

  • TELUR
Mampu menjaga hormon agar kita sentiasa bertenaga dan mengatur pengaliran darah. Adalah lebih baik memilih telur rebus daripada telur goreng.

  • ASAM
Makanan ini membantu melancarkan haid. Contohnya, asam jawa yg diambil dalam bentuk minuman atau gula-gula. Menurut petua orang-orang lama, asam jawa dapat menghancurkan darah haid yg berketul-ketul.
 
  • CUKA EPAL 
Mampu membantu melancarkan haid. Kita boleh minum atau jadikan sos untuk salad. Cuka epal juga dapat mengurangkan insulin dan seimbangkan kadar gula dalam darah.

-------------------------------------------------------------------

Haa, jika nak elak stress, memang elok amalkan vitamin B. Ambil suplemen jika perlu. Berdasarkan pengalaman customer saya, memang banyak perubahan bila amalkan Vitamin B ini. Selain tak mudah stress, badan pun tak cepat lesu. Bertenaga sepanjang hari gitu.huhu




Untuk SET KESIHATAN WANITA DAN SET HAID TERATUR boleh jenguk di sini ye jika berminat. Selain mencuba kaedah tradisional. boleh juga mencuba kaedah moden. Mudah-mudahan berkesan :)


FAST ACTION FAST RESULT!

HUBUNGI SAYA:-


Wan Norulhazrina Wan Hassan (ID 923060)  
PM/Whatsapp/Sms: 0199138783  
http://facebook.com/Ummuhafieystopcenter  
wan_ryna84@yahoo.com
------------------------------------------------------------------ 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

2 comments:

FarahFerraDotCom said...

Nice sharing... memang sangat berguna info nie.. nak mtk share boleh.. ;)

RynaHakimi said...

Dipersilakan share Miss Secretary..hihi.. Semoga bermanfaat untuk sahabat2 yg lain juga :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik