Tuesday, November 12, 2013

Kencing manis semasa hamil??

Assalamualaikum wbt.

Beberapa hari yang lalu ada seorang sahabat bertanya tentang masalah diabetes/kencing manis sewaktu hamil. Zaman sekarang, penyakit pun semakin moden. Cakap boleh sebarang cakap, tapi kalau bab makan tak boleh semberono ye deknon! Hehe.. You are what you eat!
 
Dalam istilah perubatan,ia juga dikenali sebagai gestational diabetes melitus (GDM) yang hanya berlaku sewaktu hamil.  Tetapi tak mustahil juga jika penyakit ini kekal selepas melahirkan anak. Oleh itu, penting untuk menjalani pemeriksaan lanjut selepas bersalin.

Saya sendiri pernah melalui detik-detik cemas apabila menghidapi GDM sewaktu hamil anak sulung. Saya terpaksa bersalin secara induce walaupun kencing manis terkawal. Rasanya glucose level tak tinggi pun sepanjang waktu duk hospital untuk lahirkan Hafiey. Bacaan semua bawah 6. Entah kenapa kena induce juga. Kita yang tak berpengalaman ni ikut ajelah nasihat doktor. Cuma inginkan yang terbaik buat anak yang dikandung :)

Google


Ingin saya kongsikan satu artikel berkenaan diabetes semasa hamil ini. Semoga bermanfaat buat kita semua :)

 ---------------------------------------------------------------------------------
 BAHAYA KENCING MANIS SEMASA HAMIL

Sumber: http://nona.karangkraf.com

Menghidap pelbagai gejala atau penyakit ketika hamil adalah lumrah bagi wanita yang bakal bergelar ibu. Penyakit kencing manis misalnya merupakan salah satu daripada penyakit yang boleh memudaratkan kesihatan si ibu dan juga bayi.

Masalah kencing manis sewaktu mengandung adalah serius. Menurut Dr Norintan Zainal Shah iaitu Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi di Columbia Asia Hospital, jika seseorang wanita mengalami kencing manis sebelum hamil, wanita tersebut harus memastikan tahap atau paras glukosa dalam darahnya terkawal. Paras glukosa boleh dikawal dengan amalan diet yang disarankan dan pengambilan ubatan buat pesakit kencing manis.

Pencegahan ini penting bagi mengurangkan risiko negatif yang boleh menjejaskan wanita dan bayi yang dikandung.
Antara kesan yang mungkin berlaku kepada ibu:  
  • Keguguran
  • Tekanan darah tinggi
  • Jangkitan kuman
  • Kelahiran melalui pembedahan C-section
Kesan terhadap bayi dalam kandungan:
  • Kecacatan (paras glukosa yang tinggi menjadi toksin kepada janin yang sekaligus menyebabkan kecacatan jantung, saraf dan otak)
  • Bayi yang besar
  • Masalah shoulder dystocia ketika bayi dilahirkanMasalah bayi mati dalam kandungan
Sebagai penutup kata, ibu-ibu yang merancang untuk hamil dinasihatkan agar menjalani pemeriksaan kesihatan. Jika anda disahkan menghidap kencing manis, maka anda perlu mengawal penyakit ini di paras yang baik agar tidak membahayakan nyawa.

________________________________________________

Kesal rasanya kerana tak kenal Shaklee semasa mengandungkan Hafiey dulu. Pastinya saya akan cuba set kehamilan yang berupaya membantu menstabilkan tahap glukosa dalam darah. Di samping itu, ia juga membekalkan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh ibu-ibu hamil.

Seorang pelanggan saya sendiri telah mencuba set kehamilan ini. Jom baca sedikit perkongsian tentang Puan Iza:-

Pada pertengahan kehamilan,Puan Iza telah disahkan mengalami GDM di mana bacaan paras glukosa selepas minum air gula/glukosa di klinik ialah 7.2. Ia melebihi paras normal iaitu <5. Doktor menasihatkan Puan Iza untuk menjalankan ujian 'Blood Sugar Profile-BSP' setiap 4kali sehari bagi memantau bacaan glukos dalam darah beliau. Puan Iza tertekan dan kebetulan saya terbaca status beliau di Facebook. Puan Iza telah mengambil keputusan untuk menggunakan set kehamilan ini atas nasihat saya. Beliau menambah ESP atau energizing soy protein bagi memastikan beliau mendapat tenaga yang berpanjangan. Di samping mengurangkan kadar pengambilan gula dalam pemakanan seharian, vitamin2 ini membantu Puan Iza mendapatkan bacaan BSP yang terkawal. Sebelum kandungan mencecah 8 bulan, beliau bebas dari GDM dan hanya perlu lakukan BSP 2 minggu sekali untuk pantauan dan berjaya bersalin secara normal (tanpa induce) dengan izinNya. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan :)
 


Selain membantu ibu-ibu yang mengalami masalah GDM, ia juga baik untuk mengatasi masalah alahan dan loya-loya yang teruk sepanjang kehamilan.

Berikut adalah testimoni seorang pengguna set kehamilan Shaklee:-

Credit: hidupsihatcergas.blogspot.com


Untuk maklumat lanjut tentang vitamin kehamilan ini anda bolehlah menghubungi saya (Sms/ Whatsapp:0199138783) untuk harga istimewa. Kalau pandai kecek, saya bagi harga modal je.. hehehe.. Siapa cepat dia dapat.. Jom bertindak sekarang ;)



With Love,



-------------------------------------------------------------------------------
**Produk ini bukan bertujuan untuk merawat, mendiagnosis dan menyembuhkan penyakit. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik