Wednesday, November 13, 2013

Dah makan vitamin, tapi tak berkesan??

Assalamualaikum wbt.

Beberapa hari ini saya dihujani pertanyaan melalui whatsapp, bertanyakan tentang keberkesanan produk Shaklee. Most of them bukan customer saya pun. Lebih kepada nak tahu aturan pengambilan vitamin dan ada juga yang beli vitamin dari Independent Distributor lain, tapi tak diberitahu cara pengambilan vitamin yang betul.

Mana yang saya tahu saya tolong ya kawan-kawan. Sebab itulah saya saya amat menitikberatkan jadual makan vitamin untuk pelanggan-pelanggan saya. Ia penting untuk memastikan vitamin itu berkesan dan bertindak dalam sistem tubuh badan kita. 

Taklah nanti makan suplemen bagai nak rak, tapi tak ada langsung perubahan. Macam mana nak berkesan kalau makan secara semberono saja. Perlu ada disiplin dan waktu yang sesuai untuk makan suatu suplemen.

Ayuh kita semak Do's & Don'ts Pengambilan Vitamin

Antara faktor-faktor yang mempengaruhi kurangnya kebekesanan suatu vitamin itu adalah:-


  • Kurang minum air putih. 
Kita digalakkan minum air putih 3 liter sehari. Bagi membantu penyerapan vitamin dengan lebih baik. Air putih penting untuk pastikan detokfikasi berjalan lancar supaya toksin dapat dikeluarkan daripada badan.



google

 
  • Makan Vitamin secara banyak pada satu masa
Tujuannya takut terlepas makan vitamin yang lain. Ini boleh meningkatkan kepekatan darah pada masa tertentu,lebih-lebih lagi sebelum tidur. Sedangkan pada masa yang sama anda kurang ambil air putih bagi membantu penyerapan khasiat vitamin yang telah anda ambil. Bila membeli vitamin dapatkan jadual pengambilan vitamin yang sesuai daripada Perunding Kesihatan.

  •  Vitamin yang tidak boleh diambil serentak:
  1. Vita-Lea dan Alfafa tidak boleh diambil serentak dengan Vitamin E,GLA,Ostematrix ataupun dairy produk yang lain.
  2. Vita-Lea  tidak boleh diambil serentak dengan air susu.Ia boleh menyebabkan gangguan pada penyerapan zat besi yang terkandung dalam Vita-Lea.
  3. Vitamin E tidak boleh diambil serentak dengan Alfalfa kerana Alfalfa boleh menyebabkan gangguan penyerapan Vitamin E.
  4. Alfalfa dan Vitamin E tidak disarankan untuk ibu mengandung, kerana boleh menyebabkan risiko keguguran di awal kehamilan.
  5. Vitamin E tidak boleh diambil serentak dengan GLA Complex kerana ia boleh ganggu penyerapan nutrisi kedua-duanya.
  6. Zink perlu diambil sebelum waktu makan.Ini kerana dalam proses pencernaan yang normal, zink akan dimusnahkan,dikeluarkan dan mengikat dirinya dengan bahan lain. Pengambilan Zink selepas makan (terutamanya roti dan susu) akan menurunkan potensi zink sehingga 1mg untuk setiap 15mg zinc yang anda telan.


    google


  • Pengambilan Kafein
Pengambilan minuman berkafein boleh ganggu penyerapan nutrisi vitamin yang diambil. Bila mengambil dengan kuantiti yang banyak dan berterusan boleh menyebabkan pembaziran pada khasiat vitamin yang diambil dan kerosakan pada vitamin.


google
 
  • Pengambilan Vitamin bersama ubat. 
Bagi anda yang masih dalam pengawasan doktor dan bercadang mengambil vitamin pada masa yang sama, elakkan mengambil kedua-duamya secara serentak. Kerana ia boleh menimbulkan kecelaruan dalam tubuh dan boleh menyebabkan gangguan pada penyerapan yang baik untuk kedua-duanya. sekiranya anda mengambil  vitamin dan ubat, jarakkan pengambilan ubat atau vitamin 2 @ 3 jam.

  • Tidak konsisten dalam pengambilan Vitamin.
Nak makan vitaminperlu ada DISIPLIN yang tinggi. Tak boleh makan vitamin ikut mood ye. Ada juga yang berhenti separuh jalan bila lihat tiada kesannya. Harus faham, kesan suplemen ke atas tubuh kita adalah perlahan-lahan.

Ramai orang yang tidak penah mengambil suplemen sebelum ini akan mengalami Healing Crisis selepas mengambil Suplemen Shaklee semulajadi. Jangan risau ia adalah positif kerana badan kita dalam proses pemulihan. Berikan masa pada tubuh anda 3-6 bulan untuk benar-benar merasai keberkesannya. Ikuti peraturan dalam pengambilan suplemen dan minum air 3 Liter sehari.


==========================================
 
Semoga perkongsian ini bermanfaat buat sahabat-sahabat semua. Nak konsulltasi PERCUMA dan TIP TOP dari saya, do not hesitate to contact me okay :)


With Love,

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik