Friday, June 28, 2013

Rawat Selsema Bayi Anda

Bayi dan kanak-kanak lazimnya mudah diserang selsema, batuk dan demam. Tambah pula bila musim panas hujan bersilih ganti.. Baru baru ni negara diserang jerebu. Lagilah meningkatkan risiko jangkitan penyakit tu kan..


 

My little Hafiey pun baru je baik dari selsema.. Taklah fully recovered lagi.. Masih ada bunyi soksek2 tu.. tapi dah kurang bersin dan hingus pun dah tak meleleh lagi.. hehe..

Ada bawa ke klinik masa mula2 kena hari Isnin lepas. Masa tu Perak baru early phase kena serang jerebu. Hafiey dah mula bersin2.. terus bawa klinik bimbang melarat. Tambah pula si ayah kena outstation petang tu. Baik ambil ubat siap2 la kan.

Gi klinik panel kat Seri iskandar aje. Bagus doc kat Klinik Zakaria tu. Dia tak bagi ubat sebarangan. kata beliau, dia sendiri tak galakkan anak2 ambil ubat if demam atau sakit tak serius. Lagipun walaupun ubat tu jenis syrup, bukannya bleh makan suka hati mcm minum air sirap tu kan.. hehe.. Makan bila perlu aje katanya. Sebab ni viral flu.. So, baby akan develope antibodi badan sendiri. Tak perlu pun antibiotik

Hmm.. Berbeza dgn klinik2 or hospital yang aku pernah pargi sebelum ni. Rata2 suruh bagi baby makan antibiotik. Walhal daripada hasil kajian saintis belum terbukti makan antibiotik dapat hapuskan punca penyakit pada baby tu kan. Dalam pada tu ada terbaca tips dan cara2 merawat bayi selsema dan batuk secara semulajadi.. Jom semak! :)

1- Bagi kanak-kanak yang tidak lagi menyusu, banyakkan meminum air suam.

2- Apabila mandikan anak, mandikannya dengan air suam.

3- Banyakkan menghidu udara lembap atau udara berwap. Caranya ialah, pasangkan air shower panas di dalam bilik air, pastikan pintu bilik air sentiasa tertutup dan anda akan dapati seluruh bilik air akan berwap dan lembap. Dukung anak anda untuk beberapa minit bagi membolehkan si anak menghirup udara berwap itu tadi. Jika tiada shower, air panas yang dimasak di dapur, masukkan dalam baldi di bilik air juga pasti menjadikan bilik air berwap.

4- Tepuk fisioterapi (chest percussion) atau tepuk belakang anak selama 15 minit.. Caranya mudah, pastikan bayi dalam posisi meniarap dan letakkan bantal di bawah perut, pastikan bantal itu tidak terlalu tebal. Kemudian condongkan sedikit posisi bantal dengan kedudukan kepala bayi ke bawah dan kaki di atas, pastikan kaki lurus.

 

*Google*



Ibu atau bapa pula bentukkan tapak tangan seakan cupping (lubang di tengah) dan gunakan kekuatan dari pergelangan tangan untuk menepuk perlahan di belakang bayi.

Tepuk selama lebih kurang 15 minit dan beralih di kiri dan kanan tubuh bayi pula. Tujuan menepuk ini adalah untuk melonggarkan kahak di dalam paru-paru dan 15 minit selepas selesai menepuk, biasanya bayi akan batuk atau bersin dan sekali gus mengeluarkan kahak dalam bentuk muntah. Kaedah ni boleh semak di SINI

Ada juga petua orang zaman dulukala.. tok nenek kita memang kaya dengan petua warisan yang ternyata tak kurang hebatnya. Yang saya pernah cuba, letak kunyit hidup yang diasah pada lesung batu. Kemudian sapu kat batang hidung bayi sampai ke ubun2.. InsyaAllah berkesan. Walaupun keberkesanannya lambat, tapi tetap akan nampak perbezaannya dgn izin Allah.

Kalau nak anak-anak kita sentiasa kekal cergas dan mempunyai sistem imunisasi badan yang baik, bolehlah mencuba Meal Shake daripada Shaklee yang mengandungi pelbagai khasiat. Antara kelebihan Shaklee untuk kanak2 ialah:
  • Lengkap dengan protein dan 24 jenis A-Z vitamin penting, minerals dan trace minerals yang di perlukan untuk tumbesaran.
  • Meningkatkan selera makan anak-berat badan anak akan bertambah secara konsisten
  • Meningkatkan dan menguatkan imuniti anak - anak jarang demam, jarang sakit.
  • Membantu memperbaiki sistem penghadaman anak- kurang sembelit
  • Mengurangkan masalah kulit sperti ekzema
  • Anak lebih cerdas dan cergas dalam menjalani kehidupan sebagai pelajar
  • Rasa vanilla yang SEDAP mcm milkshake vanila kat Mcdonald tu

Pastinya ibu-ibu mahukan yang terbaik untuk anak2 kan.. Satu canister tahan berbulan-bulan lamanya. Bukan kena minum hari-hari pun. Untuk kanak2kanak kecil, cukup bagi 1/2 sudu teh selang sehari. Kanak2 yang lebih besar boleh bagi 1 sudu teh selang sehari. Tak pun, 3x seminggu pun dah memadai.. My little hafiey baru 9bulan.. tak sabar rasanya lagi 3 bulan nak introduce dia ngan meal Shakes yg shedapppp ni..

Berbaloi kan?? Jom dapatkan MEAL SHAKES  untuk kesihatan anak-anak kita bagi jangka masa panjang. Berminat?? Dapatkan segera dengan harga istimewa dari saya.

Hubungi saya di:

Tel: 019-9138783
FB Page:
http://www.facebook.com/Ummuhafieystopcenter


-UmmuHafiey-


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

❤Klik-klik